Voorbeelden uit de praktijk


Mijn eigen ervaringen

Wat wordt Limo overal enthousiast welkom geheten door de kinderen! Limo werkt als een magneet op hen.... ze willen hem aaien en stellen veel vragen, zoals: "Hoe heet hij? Hoe oud is de hond? Is het een jongen of een meisje? Woont hij bij jullie? Vindt hij het leuk om naar school te gaan?".

Een aantal leuke, opvallende voorbeelden van "Lezen met Limo":

De leerkracht geeft vantevoren aan de leerling door hoeveel bladzijden hij moet lezen. Als deze jongen bij Limo zit, is hij vol enthousiasme aan het lezen en lezen... ik vraag al eens "moet je dit allemaal lezen van juf?". "Ja", klinkt het, licht aarzelend. Later blijkt dat hij welbewust het dubbele aantal bladzijden heeft gelezen... maar hoe bijzonder is het dat een leerling die normaal niet graag leest, zelfs het dubbele gaat lezen alleen maar om langer met Limo te kunnen lezen? Kippenvel!

Een leerling die nog nooit uit zichzelf thuis een boek heeft gepakt, begin na 2x lezen met Limo thuis uit zichzelf te lezen. De ouders zijn aangenaam verrast en vertellen dit vol enthousiasme aan de leerkracht.

De kinderen spelen het na: de een is Limo, de ander leest voor!

Eén leerling vindt de sessies met Limo zo kort duren dat hij het thuis ook aan zijn eigen hond voor gaat lezen. Hij vertelde me: "Ik wilde aan mijn hond voorlezen, maar die liep steeds weg". Mijn tip: pak er wat hondenbrokjes bij en geef je hond die tussendoor, terwijl je hem voorleest. De keer daarop gaf hij aan dat het geholpen heeft en dat hij nog steeds voorleest aan zijn hond. Super!


Lezen met Spirit

Tijdens een bezoek van Karen aan de Verenigde Staten in januari 2008 heeft ze kennis gemaakt met honden die moeilijk lezende kinderen helpen met lezen. Brave, sociale, rustige honden die lekker naast de kinderen op de grond of op een kussen liggen en luisteren naar het kind dat een boek voorleest.

Al decennia is bekend en wetenschappelijk bewezen, dat mensen minder stress hebben als er een hond in de buurt is. De bloeddruk gaat omlaag. Doordat een kind met leesproblemen voorleest aan een hond die het kind niet corrigeert, krijgen kinderen meer zelfvertrouwen en gaat het lezen een stuk gemakkelijker.

Karen Mulders heeft dit project 'Lezen met Spirit' genoemd, omdat Spirit een van haar geteste en goedgekeurde labradors voor het hond en kindproject is. En de betekenis van spirit geeft ook meteen weer dat het de bedoeling is dat kinderen veel meer plezier krijgen in het lezen. Inmiddels is Karen bij Basisschool De Maten in Den Ham sinds februari 2008 bezig en met goed gevolg: drie kinderen zijn van een D-niveau naar een C-niveau gegaan! Ook bij speciaal basisonderwijs De Sleutel is Karen sinds eind februari 2008 bezig. Daar werkt ze met in totaal 30 kinderen. De kinderen vinden het vreselijk leuk en staan al met de boekjes te wapperen. Ook daar zijn leestesten afgenomen en de resultaten zien er zeer veelbelovend uit! De kinderen verheugen zich erop, de honden vinden het prachtig en het is onwijs ontroerend om te zien hoe het project aanslaat bij de kinderen. Hele drukke kinderen gaan rustig met de hond zitten en kunnen het een kwartier lang volhouden om de hond voor te lezen. Vele scholen hebben inmiddels al aangegeven, dat ze interesse hebben in het project. Er is reeds aandacht geweest van Hart van Nederland, Karen is in het radioprogramma Cappuccino geweest, op regionale omroepen, etc. En onlangs in En dan nog even dit op RTV Oost.

Het is een heel eenvoudig, maar ontzettend mooi project en in Amerika zijn al duizenden kinderen geholpen door honden. We hopen dat het ook hier in Nederland zal aanslaan. Met de hulp van geschikte baasjes en onze geweldige viervoeters moet dat zeker mogelijk zijn! Meer informatie is te vinden op de Amerikaanse websites www.readingwithrover.org.

Van de site “Opleidingscentrum & Hondenschool Happy Tails”, Therapiehond,  http://www.happytails.nl/lezen-met-spirit-werken-m...


Lezen met Indy

Jordy: “Indy zegt niet of ik het goed of fout doe………”

Leerlingen die bij ons op school komen, hebben vaak al een negatieve ervaring met lezen. Veel leerlingen hebben dyslexie en hebben niet veel plezier meer in het lezen. Op het Praktijkonderwijs van het Bonhoeffer College proberen we de leerlingen juist dat plezier in het lezen weer terug te geven.

Bij het lezen zetten we daarom ook Indy in. De leerlingen kunnen dan ongestoord, 20 minuten ontspannen lezen met Indy.
Wanneer er een ‘leesleerling’ binnenkomt, volgt er een heel ritueel. Er wordt een kleedje uit de kast gepakt en Indy gaat daar op liggen. De leerling nestelt zich met zijn boek op een zitzak. Dan wordt Indy hardop voorgelezen. Indy vindt het heerlijk dat er tegen hem gepraat wordt en corrigeert niet bij een foutje.

Op deze manier krijgen de leerlingen meer zelfvertrouwen en plezier in het lezen. Ook is al bewezen dat door het lezen met Indy leerlingen daadwerkelijk in niveau vooruit gaan.

Van de site “Indy helpt.nl”, Indy de schoolhond, http://www.indyhelpt.nl/?page_id=188